Om Göran
Göran har tecknat så länge han kan minnas.
I början av 70-talet så blev intresset riktigt stort och han tog korrespondenskursen Åke Skiölds tecknarskola som var populär vid denna tid. Det förblev den enda regelrätta "utbildning" Göran gick igenom. Men den öppnade ögonen för mycket som han ville veta och lära sig.
Den största inspirationen var dock Preston Blairs bok "Animation" som han hittade runt 1974 och är än idag, trots att den är från 1949, ansedd som den bästa läroboken om hur man tecknar "funny animal" figurer. Ja, hur man tecknar överhuvudtaget. Preston delar med sig av sin enorma kunskap som animatör för Disney och visar hur man får fram vikt och volym i en tillsynes enkel streckteckning.
Vid denna tid (ca.1974) tid så började Göran intressera sig för karikatyrer och upptäckte våra internationellt mest kända karikatyrtecknare Einar Nerman och EWK (Ewert Karlsson). Han skrev brev till Einar Nerman som vid denna tidpunkt var närmare 90 år. Fick personligt svar samt lite tips om att man bör gå på konstskola och utbilda sig.
Göran blev mycket fascinerad av EWK på grund av hans enormt träffsäkra karikatyrer och hans sinne för att fånga en händelse i en slagkraftig teckning. Honom har han följt via Aftonbladet sedan tidigt 70-tal. Han fick flera år senare möjligheten att få personlig kontakt med EWK, och hälsade på honom under många år i sitt hem i Huddinge.
Intresset för att göra karikatyrer av personer i sin närhet ökade och på högstadiet ritade Göran av några av sina lärare.
Andra svenska tecknare som han tog intryck av var Albert Engström, OA (Oskar Andersson), Rit-Ola, Tecknar Anders, John Bauer, Gustaf Tenggren och Robert Högfält.
Djur var något som Göran tidigt avbildade. Inspirationen kommer från de svenska mästarna Harald Wiberg (troligen vår främste tecknare av djur någonsin), Gunnar Brusewitz samt Bruno Liljefors. Lars Jonsson är en värdig arvtagare till både Wiberg och Liljefors, och är i Görans tycke vår främsta tecknare vad det gäller att avbilda fåglar.
Eftersom Görans mamma Ingegerd ägde Tappers Kiosk i Gnosjö så lånade han som barn alla serietidningar han ville. Det blev en guldgruva vad gäller att kolla in olika teckningsstilar.
Favoriter var Asterix tecknad av Albert Uderzo, Tintin av Hergé (Georges Remi), Lucky Luke av Morris (Maurice de Bevère) och givetvis Kalle Anka där den bästa serien i varje tidning var tecknad och skriven av Carl Barks. Något senare fascinerades Göran av Alex Raymonds fenomenalt tecknade serie Rip Kirby samt de skickliga tecknarna för MAD Magazine, kanske främst Jack Davis och Don Martin.
Runt mitten av 70-talet så började Göran skriva brev till många av den tidens stora serietecknare. Det var tydligen inte så vanligt att de fick "fanmail" så de flesta svarade och sände antingen en original strip av deras serie eller en teckning gjord speciellt till honom av deras figurer. Mästertecknaren Carl Barks var en av dem Göran skrev till 1974 och han hade ännu inte fått så mycket "fanmail" så han fick bra kontakt med honom. Detta blev en kontakt som höll i sig tills strax innan Barks dog 99 år gammal i augusti 2000. Under Barks enda sverigebesök 1994 så var Göran förstås med i mottagningskommitten.
I en bok om Walt Disney upptäckte Göran att det dök upp nio chefsanimatörer från Disney Studio som för första gången namngavs. 1978 skrev han till en av dem, Ollie Johnston, som vid detta tillfälle just gått i pension efter att ha animerat för Studion i 42 eller 43 år. Efter att fått kontakt med honom så tog Göran kontakt med de övriga av de nio disneyanimatörer som fortfarande var i livet. Lyckliga omständigheter gjorde det även möjligt att besöka flera av dem flera gånger i deras hem i L.A. och på Disney Studio i Burbank.
Under militärtjänstgöringen på I 12 i Eksjö 77-78 blev det känt att Göran brukade göra karikatyrer. Han fick i uppdrag att teckna några av sina befäl till deras julfest. De ville också ha en teckning som skulle sändas ut till kommande rekryter på regementet. Och givetvis fick Göran teckna MUCK-tröjan som avbildade kompanichefen Elderland.
Det blev med tiden många jubilarer och personer som avbildades och det kom in några förfrågningar från kommunen om lite illustrationer.
Under några år avbildade Göran de avgående presidenterna i Rotary.
1986 så frågade Görans gamle arbetskamrat Anders Hedström om han ville gå med i en konstgrupp han tänkte starta i Gnosjö. Det gjorde han och Gnosjögruppen Prisma är Göran aktiv i fortfarande.
Vad det gäller Görans arbetsmetoder så håller han på gamla klassiska tekniker. Tecknar gör han mestadels med ett gammalt stålstift som doppas i tuschflaskan, liknande den penna som användes förr i tiden i skolan. Trots teknikens utveckling finns det ingen penna som är lika flexibel som dessa stålstift. Än mer flexibel är en mårdhårspensel. Akvarellfärger och pastellkritor är det Göran huvudsakligen använder för att framställa sina motiv. Vid något tillfälle har han även målat med akrylfärger som t.ex. den pelare han fick i uppdrag att måla på barnavdelningen då Gnosjö bibliotek invigdes 1993.